top of page
תמונת הסופר/תOkas (Yanniv) Gold

חתול, מפלצת ומשולש הדרמה


מירי וגיא נפגשו באפליקציית היכרויות. השיחה ביניהם התחילה בצורה קלילה אך עד מהרה הפכה לחושנית ומלאת התלהבות. הם שוחחו עד שעות הלילה המאוחרות, מתמסרים למילים ולתחושות, כאילו כל העולם סביבם נעלם. בסיום השיחה איחלו לילה טוב אחד לשניה, היא שלחה לו סטיקר של חתול חושני והוא שלח לה גיף של מפלצת סקסית ופנו לישון, עם חיוך בלב.


למחרת, מירי הייתה עסוקה בעבודה. היא שקעה בפרויקט חשוב ולא הספיקה לבדוק את הטלפון. גיא, שחש את החיבור המיוחד מהלילה הקודם, החליט לשלוח לה הודעה. אך כשחלפה שעה ועוד אחת והיא לא הגיבה, גיא התחיל להרגיש אי נוחות. תחושת הדחייה שמוכרת לו מהעבר התחילה להרים את ראשה.


כך עבר חצי יום וגיא הרגיש שמירי דוחה אותו בכוונה. התסכול והפחד שהצטברו אצלו גרמו לו להרגיש שמירי ממש מזלזלת בו. הוא הרגיש קורבן שמירי פוגעת בו - ושלח שלח לה הודעה תקיפה עם מילים חדות: "למה את מתעלמת? חשבתי שהיה לנו משהו מיוחד!"


מירי, שקיבלה את ההודעה הזו ברגע שהיא סוף סוף התפנתה, הופתעה והרגישה מותקפת. היא לא הבינה איך גיא יכול היה לחשוב שהיא מתעלמת ממנו בכוונה, במיוחד אחרי השיחה המדהימה שהייתה להם בלילה הקודם. היא, שחוותה בעברה לא מעט האשמות על ידי גברים, מצאה את עצמה היא הפעם בעמדת הקורבן, רואה בגיא את הגבר התוקפני. היא השיבה בהודעה כועסת: "איך אתה יכול להגיד דבר כזה? הייתי עסוקה בעבודה, זה הכול!"


המצב הזה רק החריף את התחושות אצל גיא. הוא הרגיש הפעם מותקף, וזה היה יותר מדי עבורו להתמודד לבד. הוא התקשר לחבר שלו, אורי, ושפך את ליבו. אורי, שבעצמו חווה דחייה מנשים בעבר, מיד תפס את עמדת החבר המושיע. הוא היה מוכן להגן על גיא בכל מחיר, ואמר: "אל תדאג, היא פשוט לא מבינה מה היא מפסידה. אתה שווה יותר מזה."


וכך, מירי וגיא, מבלי להבין איך, נכנסו לתוך המבנה הפסיכולוגי המוכר משולש הדרמה – כל אחד מהם נדחק לעמדה שלו, החליפו ביניהם שוב ושוב את תפקידי הקורבן והתוקף ובשלב מסויים אף הצטרף אדם שלישי בתפקיד המושיע וכל אחד מהם הגיב מתוך הפגיעות שלו, במקום מתוך חיבור והבנה.


אז מה קורה כאן בעצם?


משולש הדרמה הוא מודל פסיכולוגי שפותח על ידי הפסיכיאטר סטיבן קרפמן בשנת 1968, ומטרתו לסייע בהבנת הדינמיקה של מערכות יחסים בעייתיות. המודל מתאר שלושה תפקידים קבועים שחוזרים על עצמם במערכות יחסים דרמטיות ובעייתיות: הקורבן, התוקף והמושיע. כל אחד מהתפקידים האלה מהווה מרכיב קריטי במעגל של דרמה ותקשורת לא בריאה, והבנתם יכולה להוביל לשינוי דפוסי תקשורת ולהפחתת קונפליקטים.


שלושת התפקידים במשולש הדרמה:


  1. הקורבן:

  תפקיד הקורבן במודל מתאפיין בתחושת חוסר אונים, כעס, ותסכול. אנשים בתפקיד זה מגיבים הרבה פעמים מתוך חוויות וכאבי עבר, חשים פעמים רבות שהם נתונים למצב בלתי נסבל, ושהם אינם מסוגלים לשנות את הנסיבות שלהם. המודעות שלהם מוגבלת לאפשרויות שנראות בלתי נגישות, והם מצפים ממישהו אחר שיבוא להציל אותם.


  1. התוקף:

התוקף או הרודף, אשר מגיב אף הוא מתוך חוויות וכאבי העבר שלו עצמו, בדרך כלל ממלא את התפקיד של מי שמבקר, מאשים, כועס ותוקף את הקורבן. הוא מרגיש שיש לו כוח לשלוט ולהעניש, ולעתים קרובות הוא חווה את עצמו כמורה דרך או כבעל אחריות מוסרית ללמד ולחנך את הקורבן. התוקף מרגיש שהקורבן צריך להתנהל אחרת, והוא מנסה, במודע או שלא במודע, לכפות את דעתו או עמדותיו על הקורבן.


  1. המושיע:

המושיע או המציל נכנס לדינמיקה מתוך רצון לעזור ולתמוך בקורבן. מיותר לציין שאף הוא, בדיוק כמובן מגיב מתוך חוויות וכאבי העבר שלו אך הוא. הוא מרגיש שזו חובתו לעזור לאחרים לצאת ממצבים קשים, אך לעתים קרובות העזרה שלו לא מביאה לפתרון אלא להנציח ולקעקע את התפקידים השונים במשולש הדרמה. המציל תורם לשימור הדינמיקה הלא בריאה, כאשר בסופו של דבר הוא חש מותש מהעזרה הבלתי נגמרת. לעיתים המושיע בעצמו יתקוף את התוקף כשייצא לעזרת הקורבן וכך יהפוך בעצמו לתוקף עבורו.


הדינמיקה במעגל הדרמה


המשולש הדרמטי מתאר דינמיקה שבה שלושת התפקידים נעים סביב, כאשר כל משתתף יכול להחליף תפקידים בהתאם לסיטואציה.

הסיפור עוד יותר הולך ומסתבך כשהקורבן הופך לתוקף כשהוא כועס על המושיע שלא עזר מספיק, והמושיע יכול להפוך לקורבן כשהוא חש שהוא נותן יותר מדי מעצמו.


המפתח להבנה של משולש הדרמה הוא ההבנה שכל אחד מהתפקידים מנציח את עצמו ומונע מהמשתתפים לצאת מהמעגל של תקשורת לא בריאה. כאשר אחד מהמשתתפים משחרר את עצמו מהתפקיד שלו, נפתחת האפשרות לכל הצדדים להתחיל לקיים תקשורת פתוחה ובריאה יותר.


איך לצאת ממשולש הדרמה?


השלב הראשון ליציאה מהמשולש הדרמטי הוא מודעות. זיהוי התפקיד שבו אנו נמצאים, ההכרה בכך שאנו בתוך דינמיקה לא בריאה, והבנה שאנו יכולים לבחור לשנות את התנהגותנו.


במקום ליפול לתפקידים הקבועים, אפשר לבחור באפשרויות בריאות יותר:


  1. הקורבן הוא המאותגר


האדם שחש מותקף משכיל להבין כי לא פגעו בו באופן אישי ומכוון אלא הסיטואציה היא מאתגרת עבורו יכול לקחת אחריות על הרגשות שלו ולתקשר את תחושותיו הפגועות בכנות וללא האשמות.


  1. התוקף הוא המאתגר


האדם בתפקיד התוקף משכיל לא להתגונן ולתקוף אלא להקשיב, לפתח אמפתיה ולהבין את הצרכים של האחר מבלי לנסות לשלוט בו או בסיטואציה.


  1. המושיע הוא העד


האדם בתפקיד המושיע משכיל לעודד ולאפשר ביטוי רגשות של המאותגר ובמקום להציל אותו, בוחר לתמוך בו מתוך מקום שמכבד את היכולות והבחירות שלו, מבלי להשתלט על תפקיד המציל ולעזור במתקפה.

——

לכן חשוב להכיר את קודקודי משולש הדרמה שיכול להוות כלי עוצמתי להבנה של דפוסי תקשורת בעייתיים במערכות יחסים. באמצעות זיהוי התפקידים שאנו נוטים לשחק, ובחירה לשנות את דפוסי ההתנהגות שלנו, אנו יכולים לשבור את המעגל וליצור מערכות יחסים בריאות, מכבדות ותומכות יותר.

—-


יניב (אוקאס) גולד


(P)(C)

כל הזכויות שמורות


מצאתם שגיאות הגהה?

יש לכם הערות, הצעות לעריכה, שינויים או תוספות?

תהיו חברים ותגידו לי :)

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page